OECD publicerar vägledning om Amount B

Den 19 februari 2024 publicerade OECD/G20 Inclusive Framework den slutliga rapporten om Amount B, vilken utgör en del av den så kallade Tvåpelarlösningen även känd som Pelare 1 och Pelare 2. Riktlinjerna syftar till att fastställa en schabloniserad armlängdsmässig marginal för distributörer som omfattas av reglerna.

Rapporten har införlivats i OECD Transfer Pricing Guidelines som en bilaga till kapitel IV. Dessutom kommer en ny text att läggas till i kommentarerna till OECD:s modellavtal. Rapporten ger jurisdiktioner möjlighet att tillämpa riktlinjerna från och med januari 2025. Om en jurisdiktion väljer att införliva Amount B kan det antingen göras som en s.k safe harbour eller som ett obligatorisk förfarande för de skattskyldiga. Med safe harbour menas att regelverket inte är tvingande, men att det kan användas som stöd för att prissättningen ska anses armlängdsmässig.

Nedan sammanfattas huvuddragen för de riktlinjer som gäller i fråga om Amount B, i slutrapporten benämnd ”optional simplified and streamlined approach”.

Syftet med rapporten

I en alltmer globaliserad ekonomi, där multinationella företag (MNE) är verksamma i flera länder, har utmaningar uppstått med långvariga, kostsamma och administrativt krävande gränsöverskridande skattetvister. Dessa utmaningar är särskilt utbredda i jurisdiktioner med begränsad kapacitet, där skattemyndigheter ofta brottas med knappa resurser och otillgängliga data.

Syftet med rapporten är att förenkla tillämpningen av armlängdsprincipen för mer rutinmässiga lågrisktransaktioner, såsom marknadsföring och distribution (så kallade ”baseline” aktiviteter). Istället för att varje multinationell koncern måste upprätta egna jämförbarhetsanalyser, så kallade benchmarkingstudier, föreslås en standardiserad armlängdsmässig marginal för distributörer som omfattas av riktlinjerna.

Vilka omfattas av Amount B?

Amount B kan användas av alla koncerner som omfattas av rapportens tillämpningsområde, utan någon specifik omsättningströskel. Riktlinjerna fokuserar huvudsakligen på lågriskdistributörer i grossistledet, inklusive agenter och kommissionärer. Det är viktigt att notera att tjänster, råvaror och digitala varor inte omfattas av Amount B. För enheter som bedriver både grossist- och detaljhandel kan Amount B tillämpas om den årliga nettoförsäljningen inom detaljhandeln inte överstiger 20% av de genomsnittliga nettointäkterna, baserat på ett treårigt genomsnitt.

För att fastställa om en distributör omfattas av Amount B genomförs en analys som innefattar följande kriterier:

 

  • Den s.k nettomarginalmetoden (TNMM) anses vara den lämpligaste metoden för att bedöma distributörens ersättning.
  • Dessutom måste distributören generellt sett ha en kvot avseende förhållandet mellan rörelsekostnader (OPEX) och försäljning som inte understiger 3% eller överstiger 20-30%.
  • Distributören måste aktivt utföra distribution av varor som omfattas av Amount B.
  • Distributören får inte bedriva aktiviteter utanför tillämpningsområdet om dessa aktiviteter inte tydligt kan särskiljas från distributionsaktiviteterna.

 

Det kan dock finnas situationer där Comparable Uncontrolled Price Method (CUP-metoden) är mer lämplig än TNMM. Transaktioner som omfattas av Amount B ska därför normalt prissättas enligt den standardiserad prissättningsmatrisen, förutom i situationer där CUP-metoden är tillämplig.

Vad innebär Amount B?

I rapporten presenteras fördefinierade armlängdsmässiga ersättningsnivåer i en standard-iserad prissättningsmatris för de transaktioner som omfattas av Amount B. Matrisen är indelad i tre branschkategorier och i fem olika nivåer. Nivåerna baseras på distributörens tillgångar och rörelsekostnader i förhållande till försäljning.

Avkastning på försäljning (Return on Sales margin, ROS) används som nettovinstindikator. I matrisen presenteras 15 potentiella ROS-marginaler, vilka sträcker sig från 1,50% till 5,50% (+/- 0,5%).

Prissättningsmekanismen för Amount B kan översiktligt beskrivas som bestående av tre komponenter:

1. En standardiserad prissättningsmatris som specificerar en standardersättning.

2. Kontroll och granskning av distributörens driftskostnader. Om vinstindikatorn ROS resulterar i en nivå utanför det fördefinierade OPEX-spannet, justeras distributörens lönsamhet antingen nedåt eller uppåt.

3. En mekanism för datatillgänglighet för kvalificerade jurisdiktioner, vilken ökar avkastningen enligt punkt 1 och 2. Rapporten definierar inte kvalificerande jurisdiktioner, och det är därför ännu inte möjligt att fastställa exakt i vilka jurisdiktioner denna justering kommer att gälla.

Utöver detta innehåller rapporten vägledning för skattskyldiga som vill dokumentera sin rätt till Amount B.

 Centrala delar från rapporten

Varje jurisdiktion kan självständigt besluta att inte implementera Amount B, att tillämpa det som en frivillig safe harbour eller som ett obligatoriskt förfarande. För närvarande är det oklart vilka länder som kommer att anta Amount B och på vilket sätt det kommer ske. Med tanke på att transaktioner kan omfattas redan från den 1 januari 2025 finns det emellertid endast begränsad tid att förbereda sig.

Att tillämpa Amount B kan leda till en ökad säkerhet i fråga om koncernens internprissättning. Därmed kan dessa riktlinjer utgöra ett användbart verktyg för koncerner för att proaktivt hantera potentiella risker kopplade till prissättningen av deras interna transaktioner.

Vägledningen är inte bindande för jurisdiktioner som väljer att inte implementera Amount B, vilket innebär att användningen av beräkningsmodellerna inte garanterar att prissättningen kommer att anses vara i linje med armlängdsprincipen i samtliga OECD-länder. Detta innebär att det finns en risk for olik behandling och dubbelbeskattningssituationer.

Det är också viktigt att notera att transaktioner som faller utanför tillämpningsområdet inte automatiskt resulterar i en högre eller lägre avkastning än de som presenteras i matrisen. Det armlängdsmässiga resultatet för transaktioner som ligger utanför tillämpningsområdet bör analyseras enligt OECDs riktlinjer, likt tidigare.

Slutlig kommentar

Skeppsbron Skatt kan bistå med stöd i arbetet att tolka och analysera det nya regelverket. Med tanke på att prissättningen gentemot distributörer ofta resulterar i tvister och dubbelbeskattning är det viktigt för koncerner att noggrant undersöka hur införandet av Amount B kan påverka verksamheten. Vi rekommenderar därför att rapporten redan nu utvärderas och förberedelser vidtas inför att jurisdiktioner börjar implementera regelverket under 2025.

Du är varmt välkommen att kontakta oss på Skeppsbron Skatt för att diskutera Amount B och vilka åtgärder som kan bli aktuella med anledning av regelverket.