Pelare 2<\/strong><\/p>\nPelare 2 avser att motverka f\u00f6retagsstrukturer, d\u00e4r vinster flyttas f\u00f6r att beskattas i l\u00e4nder med l\u00e5g beskattning, samt att motverka ett s.k. race to the bottom mellan olika l\u00e4nders niv\u00e5 p\u00e5 bolagsskatt. Pelare 2 b\u00f6r inf\u00f6ras i lag 2022 f\u00f6r att b\u00f6rja g\u00e4lla 2023.<\/p>\n
I likhet med OECDs tidigare utkast best\u00e5r pelare 2 av:<\/p>\n
–\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 GloBE-regler,<\/p>\n
o\u00a0\u00a0 Income inclusion rule,<\/p>\n
\u00a7\u00a0 Denna inneb\u00e4r att moderbolaget kan beskattas f\u00f6r l\u00e5gbeskattad inkomst hos ett dotterbolag (top-up tax).<\/p>\n
o\u00a0\u00a0 Undertaxed payment rule<\/p>\n
\u00a7\u00a0 Inneb\u00e4r att avdrag kan nekas f\u00f6r inkomst som inte omfattas av regeln ovan.<\/p>\n
–\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Subject to tax<\/p>\n
o\u00a0\u00a0 Inneb\u00e4r att ett land har r\u00e4tt att ta ut k\u00e4llskatt p\u00e5 betalningar som g\u00f6rs till ett koncernf\u00f6retag, d\u00e4r betalningen kommer beskattas under en viss miniminiv\u00e5.<\/p>\n
Fyra observationer och nyheter i \u00f6versikten<\/strong><\/p>\n1.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 GloBE-reglerna \u00e4r valfria f\u00f6r l\u00e4nder att implementera<\/strong><\/p>\nGloBE-reglerna kommer att ha status som ett gemensamt tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt. Detta inneb\u00e4r att Inclusive Framework (IF) medlemmarna inte \u00e4r skyldiga att anta GloBE-reglerna, men om de v\u00e4ljer att g\u00f6ra det ska de implementera och f\u00f6rvalta reglerna p\u00e5 ett s\u00e4tt som \u00f6verensst\u00e4mmer med pelare 2, samt acceptera till\u00e4mpningen av GloBE-reglerna som till\u00e4mpas av andra IF-medlemmar, inklusive exempelvis till\u00e4mpning av f\u00f6renklingsregler.<\/p>\n
2.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Koncerner med en oms\u00e4ttning om 750 miljoner kommer omfattas \u2013 men det finns undantag<\/strong><\/p>\nGloBE-reglerna kommer att till\u00e4mpas p\u00e5 koncerner som har en oms\u00e4ttning om 750 miljoner euro. \u00c4ven om inte tr\u00f6skeln uppfylls \u00e4r l\u00e4nder fria att till\u00e4mpa income inclusion rule p\u00e5 koncerner med huvudkontor i landet. Vissa undantas dock helt fr\u00e5n GloBE reglerna, exempelvis statliga enheter, \u00a0ideella organisationer pensions- och investeringsfonder.<\/p>\n
3.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Minimiskatteniv\u00e5n f\u00f6r GloBE-reglerna s\u00e4tts till minst 15%<\/strong><\/p>\nKonsensus har n\u00e5tts mellan en majoritet av IF-medlemmarna och miniminiv\u00e5n f\u00f6r GloBe-reglerna f\u00f6resl\u00e5s bli minst 15 % och till\u00e4mpas per jurisdiktion.<\/p>\n
4.\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Undantag fr\u00e5n GloBE- reglerna<\/strong><\/p>\nGloBE-reglerna kommer att inneh\u00e5lla ett formellt undantag kopplat till substans, inneb\u00e4rande att under vissa f\u00f6ruts\u00e4ttningar kommer inkomst att kunna undantas fr\u00e5n till\u00e4mpning av reglerna. Undantaget kommer att baseras p\u00e5 v\u00e4rdet av materiella tillg\u00e5ngar och utbetalda l\u00f6ner.<\/p>\n
Vidare anges att GloBE-reglerna kommer att inneh\u00e5lla en s.k. de minimis exclusion, som \u00f6ppnar upp f\u00f6r att l\u00e4nder d\u00e4r koncerner endast har en liten del av dess totala vinst (f\u00f6re skatt) ska kunna undantas.<\/p>\n
V\u00e5r kommentar<\/strong><\/p>\n\u00c4ven om fullst\u00e4ndiga och slutgiltiga pelare 1 och 2 \u00e4nnu inte publicerats av OECD kan vi redan nu notera vissa skillnader fr\u00e5n de utkast som tidigare publicerats vilket ger en tydligare uppfattning om hur det slutgiltiga resultatet kommer att bli. Bland annat har gr\u00e4nsen f\u00f6r pelare 1 h\u00f6jts kraftigt och konsekvensen blir att klart f\u00e4rre f\u00f6retag kommer omfattas \u00e4n tidigare. F\u00f6r pelare 2 har G20 l\u00e4nderna enats om att 15% \u00e4r en rimlig miniminiv\u00e5 f\u00f6r bolagsskatt, vilket ocks\u00e5 de flesta EU-l\u00e4nder har inst\u00e4mt i. Det finns dock ytterligare delar som vi f\u00e5r avvakta utformningen av, bland annat hur vinsten under belopp A ska f\u00f6rdelas och hur f\u00f6renklingsreglerna f\u00f6r belopp B kommer utformas i pelare 1. F\u00f6r pelare 2 blir det att av stort intresse att se hur l\u00e4nderna enas om regler kring sj\u00e4lva beskattningsunderlaget samt de ovan omn\u00e4mnda undantagen fr\u00e5n till\u00e4mpning av reglerna.<\/p>\n
Inf\u00f6rlivningen av pelarna kommer ha en stor p\u00e5verkan p\u00e5 den internationella beskattningsr\u00e4tten och p\u00e5 koncerner, varf\u00f6r det \u00e4r l\u00e4mpligt att redan nu fundera p\u00e5 vilka \u00e5tg\u00e4rder som kan beh\u00f6vas genomf\u00f6ras f\u00f6r att g\u00f6ra efterlevnaden s\u00e5 enkel som m\u00f6jligt.<\/p>\n
Om du har n\u00e5gra fr\u00e5gor om hur ditt f\u00f6retag kan p\u00e5verkas av pelarna eller har n\u00e5gra andra funderingar \u00e4r du varmt v\u00e4lkommen att kontakta oss!<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Under 1,5 \u00e5r har OECD arbetat intensivt f\u00f6r att omarbeta det internationella skattesystemet. Projektet har delats upp i tv\u00e5 s.k. pelare (pelare 1 och pelare 2) och OEDC har l\u00f6pande presenterat utkast \u00f6ver pelarnas utformning. Om du vill l\u00e4sa mer om OECDs tidigare versioner av pelarna kan du l\u00e4sa v\u00e5ra tidigare notiser h\u00e4r nedan: Pelare […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":3783,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"yoast_head":"\n
OECD:s publicerar en \u00f6versikt \u00f6ver de slutliga versionerna av pelare 1 och 2 - Skeppsbron Skatt<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n