{"id":4982,"date":"2021-06-11T15:47:52","date_gmt":"2021-06-11T14:47:52","guid":{"rendered":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/?p=4982"},"modified":"2021-06-11T15:47:52","modified_gmt":"2021-06-11T14:47:52","slug":"aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/","title":{"rendered":"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen"},"content":{"rendered":"

EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten.<\/strong> Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.<\/p>\n

Kommissionen konstaterar i sin kompletterande underr\u00e4ttelse att 2019 \u00e5rs regler skiljer sig p\u00e5 vissa s\u00e4tt j\u00e4mf\u00f6rt med 2013 \u00e5rs regler. Kommissionen pekar dels p\u00e5 att 2019 \u00e5rs regler kan till\u00e4mpas om de skattem\u00e4ssiga sk\u00e4len utg\u00f6r 90\u2013100 procent av motiven j\u00e4mf\u00f6rt med 25 procent i 2013 \u00e5rs regler. Vidare anser kommissionen att kravet f\u00f6r avdrag vid koncern\u00adinterna f\u00f6rv\u00e4rv i 2019 \u00e5rs regler \u00e4r mindre str\u00e4ngt j\u00e4mf\u00f6rt med 2013 \u00e5rs regler (\u201dv\u00e4sentligen\u201d mot \u201dhuvudsakligen\u201d aff\u00e4rsm\u00e4ssigt motiverat).<\/p>\n

Kommissionen anser emellertid att dessa \u00e4ndringar inte i n\u00e5gon v\u00e4sentlig grad f\u00f6r\u00e4ndrar kommissionens tidigare slutsatser, vilka \u00e4ven bekr\u00e4ftats av EU-domstolens dom i Lexel-m\u00e5let. Kommissionen anser att avdragsbegr\u00e4nsningen fortsatt endast g\u00e4ller i gr\u00e4ns\u00f6verskridande situationer och att skillnaden i behandling inte kan r\u00e4ttf\u00e4rdigas. Kommissionen pekar ocks\u00e5 p\u00e5 att r\u00e4nteavdrag alltj\u00e4mt nekas \u00e4ven om l\u00e5nevillkoren \u00e4r aff\u00e4rsm\u00e4ssiga.<\/p>\n

Kommissionen framh\u00e5ller att inskr\u00e4nkningen endast kan motiveras av behovet att motverka missbruk om det specifika \u00e4ndam\u00e5let med inskr\u00e4nkningen \u00e4r att iscens\u00e4tta rent fiktiva uppl\u00e4gg som inte har n\u00e5gon ekonomisk f\u00f6rankring. Kommissionen p\u00e5pekar att det av EU-domstolens praxis f\u00f6ljer att varken skattef\u00f6rdelar eller organisatoriska sk\u00e4l i sig kan betyda att transaktionen inte \u00e4r verklig och legitim. 2019 \u00e5rs regler tr\u00e4ffar enligt kommissionens uppfattning rent fiktiva uppl\u00e4gg, men \u00e4r inte begr\u00e4nsade till att omfatta s\u00e5dana uppl\u00e4gg. Kommissionen anf\u00f6r ocks\u00e5, med st\u00f6d av Lexel-m\u00e5let, att endast den del av r\u00e4ntan som \u00f6verstiger vad som skulle ha g\u00e4llt mellan tv\u00e5 oberoende parter kan nekas avdrag med st\u00f6d av r\u00e4ttf\u00e4rdigandegrunden om motverkande av skatteundandragande och skatteflykt.<\/p>\n

Slutligen konstaterar kommissionen att 2019 \u00e5rs regler inte heller medf\u00f6rt n\u00e5gon \u00e4ndring av f\u00f6rdelningen av bevisb\u00f6rdan. De kriterier som den skattskyldige ska uppfylla f\u00f6r att visa att avdragsr\u00e4tt f\u00f6religger \u00e4r ocks\u00e5 tvetydiga. Kommissionen h\u00e4nvisar d\u00e4rf\u00f6r till sin tidigare underr\u00e4ttelse d\u00e4r det p\u00e5pekades att regler som \u00e4r formulerade i s\u00e5 allm\u00e4nna termer som 2013 \u00e5rs regler inte gjorde det m\u00f6jligt att best\u00e4mma deras till\u00e4mpningsomr\u00e5de med tillr\u00e4cklig precision. Enligt kommissionen \u00e4r det troligt att till\u00e4mpningen av 2019 \u00e5rs regler fortfarande bidrar till viss os\u00e4kerhet. S\u00e5dana regler uppfyller d\u00e4rf\u00f6r inte r\u00e4ttss\u00e4kerhetsprincipen enligt vilken regler ska vara klara och precisa samt att till\u00e4mpningen ska vara f\u00f6ruts\u00e4gbar.<\/p>\n

Kommissionen anser d\u00e4rf\u00f6r att inf\u00f6randet av 2019 \u00e5rs regler inte f\u00f6refaller ha avhj\u00e4lpt den \u00f6vertr\u00e4delse av etableringsfriheten som 2013 \u00e5rs regler innebar. Den svenska regeringen har uppmanats att inkomma med sina synpunkter inom tv\u00e5 m\u00e5nader.<\/p>\n

V\u00e5r kommentar<\/strong><\/em><\/p>\n

Efter EU-domstolens avg\u00f6rande i Lexel-m\u00e5let har det enligt v\u00e5r uppfattning funnits goda sk\u00e4l att ifr\u00e5gas\u00e4tta om andra delar av 2013 \u00e5rs regler \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Detsamma g\u00e4ller s\u00e5v\u00e4l tidigare som senare avdragsbegr\u00e4nsningsregler (2009 och 2019). Med beaktande av domsk\u00e4len i Lexel-m\u00e5let \u00e4r det v\u00e5r syn att 2013 och 2019 \u00e5rs avdragsbegr\u00e4nsnings\u00adregler inte fullt ut uppfyller de krav som EU-r\u00e4tten st\u00e4ller f\u00f6r att den f\u00f6religgande inskr\u00e4nk\u00adning\u00aden av de grundl\u00e4ggande friheterna ska kunna r\u00e4ttf\u00e4rdigas.<\/p>\n

S\u00e5som kommissionen anf\u00f6r saknas det \u00e4ven i 2019 \u00e5rs regler koppling mellan nekat avdrag och f\u00f6rekomsten av ett rent fiktivt uppl\u00e4gg. Vidare konstaterade EU-domstolen i Lexel-m\u00e5let att 2013 \u00e5rs regler inte kunde vara begr\u00e4nsade till att tr\u00e4ffa rent fiktiva uppl\u00e4gg eftersom de \u00e4ven tr\u00e4ffade transaktioner p\u00e5 marknadsm\u00e4ssiga villkor (p. 56). Eftersom \u00e4ven 2019 \u00e5rs regler kan tr\u00e4ffa transaktioner som sker p\u00e5 marknadsm\u00e4ssiga villkor kan inte heller 2019 \u00e5rs regler anses vara begr\u00e4nsade till att omfatta rent fiktiva uppl\u00e4gg. Detta medf\u00f6r att 2019 \u00e5rs regler inte heller kan motiveras av bek\u00e4mpandet av skatteundandragande och skatteflykt.<\/p>\n

Inte heller i \u00f6vrigt finns det sk\u00e4l att g\u00f6ra en annan bed\u00f6mning avseende f\u00f6rekomsten av en inskr\u00e4nkning och objektivt j\u00e4mf\u00f6rbara situationer n\u00e4r det g\u00e4ller 2019 \u00e5rs regler. I avsaknad av sk\u00e4l som kan r\u00e4ttf\u00e4rdiga den inskr\u00e4nkning av de grundl\u00e4ggande friheterna som 2019 \u00e5rs regler inneb\u00e4r utg\u00f6r \u00e4ven de nya reglerna en otill\u00e5ten restriktion av unionsr\u00e4tten. Vi inst\u00e4mmer d\u00e4rf\u00f6r i kommissionens uppfattning att de \u00e4ndringar som inf\u00f6rts genom 2019 \u00e5rs regler \u00e4r otillr\u00e4ckliga f\u00f6r att avhj\u00e4lpa den otill\u00e5tna restriktion av unionsr\u00e4tten som r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsreglerna medf\u00f6rt sedan (\u00e5tminstone) 2013.<\/p>\n

Fr\u00e5gor eller funderingar? Kontakta oss.<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":4984,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[286],"tags":[],"yoast_head":"\n\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen - Skeppsbron Skatt<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"sv_SE\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Skeppsbron Skatt\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2021-06-11T14:47:52+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"848\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"564\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Madelene Henriksson\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Skriven av\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Madelene Henriksson\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Ber\u00e4knad l\u00e4stid\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"4 minuter\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\"},\"author\":{\"name\":\"Madelene Henriksson\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/person\/eb56dd67c480097a44b51223dd1c0019\"},\"headline\":\"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen\",\"datePublished\":\"2021-06-11T14:47:52+00:00\",\"dateModified\":\"2021-06-11T14:47:52+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\"},\"wordCount\":867,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#organization\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg\",\"articleSection\":[\"Skatteprocess\"],\"inLanguage\":\"sv-SE\"},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\",\"url\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\",\"name\":\"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen - Skeppsbron Skatt\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg\",\"datePublished\":\"2021-06-11T14:47:52+00:00\",\"dateModified\":\"2021-06-11T14:47:52+00:00\",\"description\":\"EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg\",\"width\":848,\"height\":564,\"caption\":\"European Union flag on blue sky background\"},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#website\",\"url\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/\",\"name\":\"Skeppsbron Skatt\",\"description\":\"Alltid personligt\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"sv-SE\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#organization\",\"name\":\"Skeppsbron Skatt\",\"url\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2018\/09\/logo_kvadrat_500x500px.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2018\/09\/logo_kvadrat_500x500px.jpg\",\"width\":2083,\"height\":2083,\"caption\":\"Skeppsbron Skatt\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/logo\/image\/\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/www.instagram.com\/skeppsbron_skatt\/\",\"https:\/\/www.linkedin.com\/company\/108363\/\"]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/person\/eb56dd67c480097a44b51223dd1c0019\",\"name\":\"Madelene Henriksson\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"sv-SE\",\"@id\":\"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/d83ddafca8d1bebb1236d0ace29a0918?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/d83ddafca8d1bebb1236d0ace29a0918?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Madelene Henriksson\"}}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO Premium plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen - Skeppsbron Skatt","description":"EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/","og_locale":"sv_SE","og_type":"article","og_title":"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen","og_description":"EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.","og_url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/","og_site_name":"Skeppsbron Skatt","article_published_time":"2021-06-11T14:47:52+00:00","og_image":[{"width":848,"height":564,"url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Madelene Henriksson","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Skriven av":"Madelene Henriksson","Ber\u00e4knad l\u00e4stid":"4 minuter"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/"},"author":{"name":"Madelene Henriksson","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/person\/eb56dd67c480097a44b51223dd1c0019"},"headline":"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen","datePublished":"2021-06-11T14:47:52+00:00","dateModified":"2021-06-11T14:47:52+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/"},"wordCount":867,"publisher":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#organization"},"image":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg","articleSection":["Skatteprocess"],"inLanguage":"sv-SE"},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/","url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/","name":"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen - Skeppsbron Skatt","isPartOf":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg","datePublished":"2021-06-11T14:47:52+00:00","dateModified":"2021-06-11T14:47:52+00:00","description":"EU-kommissionen har \u00f6vers\u00e4nt en kompletterande formell underr\u00e4ttelse d\u00e4r kommissionen framh\u00e5ller att 2019 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler inte \u00e4r f\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten. Kommissionen har tidigare \u00f6vers\u00e4nt formella underr\u00e4ttelser samt inlett ett \u00f6vertr\u00e4delsef\u00f6rfarande mot Sverige med anledning av utformningen av 2013 \u00e5rs svenska r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler. EU-domstolen f\u00f6rkunnade i Lexel-m\u00e5let (C-484\/19) att 2013 \u00e5rs regler utgjorde en otill\u00e5ten restriktion av etableringsfriheten i strid med unionsr\u00e4tten.","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#breadcrumb"},"inLanguage":"sv-SE","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"sv-SE","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#primaryimage","url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg","contentUrl":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2021\/06\/24690973_s.jpg","width":848,"height":564,"caption":"European Union flag on blue sky background"},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2021\/06\/11\/aven-2019-ars-ranteavdragsbegransningsregler-oforenliga-med-unionsratten-enligt-eu-kommissionen\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"\u00c4ven 2019 \u00e5rs r\u00e4nteavdragsbegr\u00e4nsningsregler of\u00f6renliga med unionsr\u00e4tten enligt EU-kommissionen"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#website","url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/","name":"Skeppsbron Skatt","description":"Alltid personligt","publisher":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"sv-SE"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#organization","name":"Skeppsbron Skatt","url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"sv-SE","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2018\/09\/logo_kvadrat_500x500px.jpg","contentUrl":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-content\/uploads\/2018\/09\/logo_kvadrat_500x500px.jpg","width":2083,"height":2083,"caption":"Skeppsbron Skatt"},"image":{"@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/logo\/image\/"},"sameAs":["https:\/\/www.instagram.com\/skeppsbron_skatt\/","https:\/\/www.linkedin.com\/company\/108363\/"]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/person\/eb56dd67c480097a44b51223dd1c0019","name":"Madelene Henriksson","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"sv-SE","@id":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/d83ddafca8d1bebb1236d0ace29a0918?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/d83ddafca8d1bebb1236d0ace29a0918?s=96&d=mm&r=g","caption":"Madelene Henriksson"}}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4982"}],"collection":[{"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4982"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4982\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4983,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4982\/revisions\/4983"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4984"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4982"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4982"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4982"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}