{"id":4579,"date":"2020-11-18T14:32:55","date_gmt":"2020-11-18T12:32:55","guid":{"rendered":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/?p=4579"},"modified":"2020-12-28T13:02:41","modified_gmt":"2020-12-28T11:02:41","slug":"pelare-2-global-losning-for-att-beskatta-vinster-som-flyttats-till-lagskattelander","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2020\/11\/18\/pelare-2-global-losning-for-att-beskatta-vinster-som-flyttats-till-lagskattelander\/","title":{"rendered":"Pelare 2 \u2013 Global l\u00f6sning f\u00f6r att beskatta vinster som flyttats till l\u00e5gskattel\u00e4nder"},"content":{"rendered":"
Inledning<\/em><\/strong><\/p>\n OECD:s arbetet inom Pelare 2 syftar till att motverka f\u00f6retagsstrukturer, d\u00e4r vinster flyttas f\u00f6r att beskattas i l\u00e4nder med l\u00e5g beskattning, samt att motverka ett s.k. raise to the bottom mellan olika l\u00e4nders niv\u00e5 p\u00e5 bolagsskatt. Detta \u00e4r t\u00e4nkt att ske genom en global l\u00f6sning d\u00e4r multinationella f\u00f6retag beskattas med en effektiv skattesats uppg\u00e5ende till en viss miniminiv\u00e5, oavsett var dess ledning och huvudkontor \u00e4r placerat eller var dess verksamhet bedrivs.<\/p>\n I rapporten f\u00f6r Pelare 2, som publicerades den 12 oktober 2020, presenteras de tekniska detaljerna f\u00f6r en s\u00e5dan multilateral l\u00f6sning. GloBE-regler <\/em>ska till\u00e4mpas n\u00e4r beskattningen av inkomster i multinationella f\u00f6retag understiger en acceptabel miniminiv\u00e5. GloBE (Global Anti-Base Erosion)<\/em> \u00e4r en samordnad upps\u00e4ttning av regler f\u00f6r att f\u00f6rhindra strukturer som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r multinationella f\u00f6retag att flytta vinster till l\u00e5gbeskattade l\u00e4nder.<\/p>\n GloBE-reglerna best\u00e5r av f\u00f6ljande regler:<\/p>\n GloBE-reglerna kompletteras av f\u00f6ljande regler:<\/p>\n <\/p>\n GloBE-reglernas omfattning<\/em><\/strong><\/p>\n GloBE-reglerna avses att till\u00e4mpas p\u00e5 multinationella f\u00f6retag med sammanlagda koncernint\u00e4kter som \u00f6verstiger 750 miljoner euro. Vidare inneh\u00e5ller rapporten definitioner \u00f6ver vilka enheter och f\u00f6retagsgrupper som omfattas av reglerna, under f\u00f6ruts\u00e4ttning att tr\u00f6skelv\u00e4rdet om 750 miljoner euro har uppn\u00e5tts. Dessa definitioner \u00e4r till stor del baserade p\u00e5 definitionerna som g\u00e4ller enligt reglerna f\u00f6r land-f\u00f6r-land rapportering (CbCR).<\/p>\n Vissa enheter utesluts fr\u00e5n till\u00e4mpningen av GloBE-reglerna n\u00e4r de befinner sig h\u00f6gst upp i en koncerns \u00e4garkedja. Dit h\u00f6r investeringsfonder, pensionsfonder, statliga organ (inklusive statliga f\u00f6rm\u00f6genhetsfonder) samt internationella- och ideella organisationer. <\/p>\n Ber\u00e4kning av effektiv skattesats<\/em><\/strong><\/p>\n Reglerna \u00e4r t\u00e4nkta att utformas s\u00e5 att den effektiva skattesatsen, ber\u00e4knad f\u00f6r varje enskild enhet och land, j\u00e4mf\u00f6rs med den acceptabla miniminiv\u00e5n f\u00f6r bolagsskatt. \u00a0<\/p>\n I rapporten presenteras inte n\u00e5gon siffra p\u00e5 effektiv skatt som ska anses utg\u00f6ra en acceptabel miniminiv\u00e5. Det \u00e4r n\u00e5got som l\u00e4nderna ska enas om vid ett senare skede. D\u00e4remot beskriver rapporten hur ett multinationellt f\u00f6retags effektiva skattesats ska ber\u00e4knas vid till\u00e4mpningen av IIR och UTPR.<\/p>\n Utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r att best\u00e4mma ett f\u00f6retags effektiva skattesats \u00e4r f\u00f6retagets skatteunderlag, med vilket avses f\u00f6retagets resultat f\u00f6re skatt ber\u00e4knad i enlighet med den redovisningsstandard som anv\u00e4nds i moderf\u00f6retagets koncernredovisning. Ett begr\u00e4nsat antal justeringar f\u00e5r sedan g\u00f6ras f\u00f6r att f\u00e5 fram f\u00f6retagets skatteunderlag enligt GloBE-reglerna.<\/p>\n F\u00f6retagets effektiva skattesats ber\u00e4knas sedan genom att dividera skatten som f\u00f6retaget \u00e4r f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r med det framr\u00e4knade skatteunderlaget. Rapporten inneh\u00e5ller \u00e4ven definitioner av vilka skatter som ska beaktas, samt en lista \u00f6ver vilka skatter som ska inte ska beaktas, d\u00e4r exempelvis skatt p\u00e5 digitala tj\u00e4nster \u00e5terfinns.<\/p>\n Om ber\u00e4kningen p\u00e5visar att det multinationella f\u00f6retagets vinster inte beskattas enligt den acceptabla miniminiv\u00e5n, kan beskattning ist\u00e4llet ske i andra l\u00e4nder med till\u00e4mpning av GloBE-reglerna. <\/p>\n Income inclusion rule (IIR) och Switch-over rule (SOR)<\/em><\/strong><\/p>\n K\u00e4rnan i GloBE-reglerna \u00e4r IIR, som inneb\u00e4r att vinster i dotterf\u00f6retag, som \u00e4r f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en effektiv beskattning som understiger den acceptabla miniminiv\u00e5n, ist\u00e4llet ska beskattas hos moderf\u00f6retaget. Det inneb\u00e4r att en till\u00e4ggsskatt ska betalas av moderf\u00f6retaget p\u00e5 l\u00e5gbeskattade inkomster i dess dotterf\u00f6retag. Ett moderf\u00f6retag som, direkt eller indirekt, \u00e4ger andelar i ett l\u00e5gbeskattat dotterf\u00f6retag, vid redovisningsperiodens slut, blir d\u00e4rmed f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en till\u00e4ggsbeskattning utifr\u00e5n sin andel av inkomsten.<\/p>\n F\u00f6r att undvika att IIR till\u00e4mpas, p\u00e5 samma l\u00e5gbeskattade inkomst, av olika l\u00e4nder inneh\u00e5ller IIR en samordningsregel, en s.k. Top-down approach.<\/em> Samordningsregeln ger landet d\u00e4r det ultimata \u00e4garf\u00f6retaget i f\u00f6retagsgruppen \u00e4r bel\u00e4get f\u00f6retr\u00e4de att till\u00e4mpa IIR framf\u00f6r andra l\u00e4nder. Om det ultimata \u00e4garf\u00f6retaget \u00e4r bel\u00e4get i ett land som inte har implementerat IIR \u00f6verg\u00e5r ansvaret att till\u00e4mpas IIR till f\u00f6retagets dotterf\u00f6retag.<\/p>\n IIR kompletteras av SOR som inneb\u00e4r att exemptmetoden i skatteavtal inte ska till\u00e4mpas n\u00e4r vinster fr\u00e5n vissa filialstrukturer beskattas under en viss miniminiv\u00e5. <\/p>\n Under taxed payment rule (UTPR)<\/em><\/strong><\/p>\n UTPR syftar till att fungera som ett st\u00f6d till IIR och till\u00e4mpas p\u00e5 inkomster och vinster som inte omfattas av IIR genom att neka avdrag eller p\u00e5f\u00f6ra k\u00e4llskatt. Det senare kan aktualiseras vid betalningar till n\u00e4rst\u00e5ende, som \u00e4r f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en beskattning som understiger den acceptabla miniminiv\u00e5n. Regeln \u00e4r sekund\u00e4r och avses endast att till\u00e4mpas i den utstr\u00e4ckning som multinationella f\u00f6retag inte \u00e4r f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r beskattning enligt IIR.<\/p>\n IIR och UTPR anv\u00e4nder samma mekanik f\u00f6r att best\u00e4mma enhetens effektiva skattesats. Om den effektiva skattesatsen understiger den acceptabla miniminiv\u00e5n, f\u00f6rdelas till\u00e4ggsskatten mellan de enheter som \u00e4r f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r UTPR. F\u00f6rdelningen avser att p\u00e5 ett samordnat s\u00e4tt koppla avdrag f\u00f6r koncerninterna betalningar i ett land till vinster som l\u00e5gbeskattas i ett annat land.<\/p>\n Subject to tax rule (STTR)<\/em><\/strong><\/p>\n I rapporten introduceras STTR som \u00e4r avsedd att fungera som ett komplement till GloBE-reglerna. STTR \u00e4r en skatteavtalsregel som riktar sig mot koncerninterna betalningar, exempelvis r\u00e4nte- och royaltybetalningar till mottagare bel\u00e4gna i l\u00e4nder med 0 % eller l\u00e5g nominell bolagsskattesats. STTR skiljer sig fr\u00e5n IIR och UTPR d\u00e5 STTR \u00e4r till\u00e4mplig n\u00e4r en betalning \u00e4r f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en nominell skattesatsen som understiger den accepterade miniminiv\u00e5n hos betalningsmottagaren, medan IIR och UTPR utg\u00e5r fr\u00e5n den framr\u00e4knade effektiva skattesatsen.\u00a0<\/p>\n STTR syftar till att k\u00e4llstaten, som har avst\u00e5tt fr\u00e5n beskattningsr\u00e4tten p\u00e5 en betalning enligt ett ing\u00e5tt skatteavtal, i en s\u00e5dan situation ska kunna p\u00e5f\u00f6ra skatt p\u00e5 betalningen. Genom att \u00e5terst\u00e4lla beskattningsr\u00e4tten f\u00f6r k\u00e4llstaten \u00e4r STTR utformad till att hj\u00e4lpa k\u00e4llstaten att skydda sin skattebas. <\/p>\n Implementering och regelkoordinering<\/em><\/strong><\/p>\n F\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla beskattning och undvika dubbelbeskattning behandlar Pelare 2 \u00e4ven fr\u00e5gor som r\u00f6r implementering och effektiv regelkoordinering. I rapporten dras slutsatsen att skatteavtal inte b\u00f6r vara n\u00e5got hinder f\u00f6r l\u00e4nder att genomf\u00f6ra IIR eller UTPR enligt de riktlinjer som planeras. D\u00e4remot kr\u00e4ver inf\u00f6randet av SOR och STTR \u00e4ndringar i befintliga skatteavtal.<\/p>\n V\u00e5r kommentar<\/em><\/strong><\/p>\n Den f\u00f6reslagna l\u00f6sningen som presenteras i Pelare 2 rapporten kan f\u00e5 stor inverkan p\u00e5 multinationella koncernen, b\u00e5de i form av \u00f6kad administrativ b\u00f6rda och h\u00f6gre skattekostnader. I vilken grad multinationella f\u00f6retag kommer att p\u00e5verkas \u00e4r dock sv\u00e5rt att s\u00e4ga eftersom OECD \u00e4nnu inte har presenterat n\u00e5gon siffra p\u00e5 effektiv skatt som kan anses utg\u00f6ra en acceptabel miniminiv\u00e5.<\/p>\n OECD har tidigare lovat att presentera ett f\u00e4rdigt f\u00f6rslag f\u00f6r Pelare 2 f\u00f6re utg\u00e5ngen av 2020. Arbetet har emellertid f\u00f6rsenats av Covid-19 pandemin och sv\u00e5righeter att n\u00e5 enighet kring en rad centrala fr\u00e5gor och tidsplanen f\u00f6r f\u00e4rdigst\u00e4llandet har nu flyttats fram till sommaren 2021.<\/p>\n I dagsl\u00e4get saknas en konsensusl\u00f6sning mellan OECD:s medlemsl\u00e4nder p\u00e5 en rad centrala delar i rapporten och en gemensam l\u00f6sning som alla medlemsl\u00e4nder kan enas om kommer att vara tidskr\u00e4vande och kr\u00e4va kompromisser. Tyskland har tidigare uttalat att de vill anv\u00e4nda sitt ordf\u00f6randeskap i EU (1 juli till 31 december) till att bland annat att \u201dbana v\u00e4g\u201d f\u00f6r inf\u00f6randet av enhetliga minimiskatteregler. Det har \u00e4ven uttalats att EU kommer att f\u00f6rs\u00f6ka implementera de nya rekommendationerna fr\u00e5n OECD om inf\u00f6randet av beskattning av den digitala ekonomin, inklusive inf\u00f6rande av en global miniminiv\u00e5 f\u00f6r effektiv skattesats. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det kanske inte \u00e4r helt osannolikt att EU v\u00e4ljer att arbeta fram en egen liknade l\u00f6sning, om OECD:s arbeta med Pelare 2 f\u00f6rsenas ytterligare.<\/p>\n Skeppsbron Skatt kommer forts\u00e4tta att f\u00f6lja utvecklingen p\u00e5 omr\u00e5det noga. Om ni har fr\u00e5gor avseende vilka effekter som kan uppst\u00e5 f\u00f6r just er verksamhet \u00e4r ni varmt v\u00e4lkomna att kontakta oss. Vi har \u00e4ven ett n\u00e4ra samarbete med andra oberoende skatter\u00e5dgivare runt om i v\u00e4rlden som finns tillg\u00e4ngliga f\u00f6r att besvara eventuella lokala fr\u00e5gor.<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Inledning OECD:s arbetet inom Pelare 2 syftar till att motverka f\u00f6retagsstrukturer, d\u00e4r vinster flyttas f\u00f6r att beskattas i l\u00e4nder med l\u00e5g beskattning, samt att motverka ett s.k. raise to the bottom mellan olika l\u00e4nders niv\u00e5 p\u00e5 bolagsskatt. Detta \u00e4r t\u00e4nkt att ske genom en global l\u00f6sning d\u00e4r multinationella f\u00f6retag beskattas med en effektiv skattesats uppg\u00e5ende […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":4581,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[279],"tags":[],"yoast_head":"\n\n
\n