{"id":4570,"date":"2020-11-18T13:52:36","date_gmt":"2020-11-18T11:52:36","guid":{"rendered":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/?p=4570"},"modified":"2020-11-18T13:53:41","modified_gmt":"2020-11-18T11:53:41","slug":"nya-forslag-om-digital-beskattning-i-oecds-pillar-one","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/skeppsbronskatt.se\/2020\/11\/18\/nya-forslag-om-digital-beskattning-i-oecds-pillar-one\/","title":{"rendered":"Nya f\u00f6rslag om digital beskattning i OECD:s Pillar One"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Digitaliseringen av ekonomin har inneburit o\u00e4ndliga m\u00f6jligheter f\u00f6r f\u00f6retag att n\u00e5 och s\u00e4lja till nya konsumenter p\u00e5 flera marknader utan att beh\u00f6va etablera sig d\u00e4r konsumenten finns. F\u00f6rs\u00e4ljningen kan ist\u00e4llet ske genom en hemsida. F\u00f6rs\u00e4ljning via en hemsida inneb\u00e4r att f\u00f6retagen har m\u00f6jlighet att s\u00e4lja till konsumenter i flera l\u00e4nder utan att beh\u00f6va betala skatt p\u00e5 vinsten som uppkommer fr\u00e5n f\u00f6rs\u00e4ljningen d\u00e4r konsumenten finns. <\/strong><\/p>\n D\u00e5 digitaliseringen av ekonomin \u00f6kar och det inte finns n\u00e5gra indikationer p\u00e5 att det kommer avta har OECD initierat flertalet projekt f\u00f6r att anpassa det internationella skattesystemet till de nya omst\u00e4ndigheterna. Pillar One \u00e4r ett av dessa projekt. <\/strong><\/p>\n Den 12 oktober 2020 publicerades det senaste utkastet som efter mycket konsultation tagit projektet ett steg fram\u00e5t. I det h\u00e4r inl\u00e4gget sammanfattar vi rapporten. <\/strong><\/p>\n <\/p>\n Pillar One \u2013 vad \u00e4r nytt och vad \u00e4r viktigt?<\/strong><\/p>\n Med Pillar One vill OECD uppdatera och f\u00f6rb\u00e4ttra det internationella inkomstskattesystemet genom f\u00f6r\u00e4ndrade vinstf\u00f6rdelnings- och nexusregler. Syftet \u00e4r att utvidga beskattningsr\u00e4tten f\u00f6r att s\u00e4kerst\u00e4lla att beskattning inte begr\u00e4nsas till skattskyldiga med fysisk n\u00e4rvaro i ett land.<\/p>\n Pillar One best\u00e5r av tre nyckelelement som tillsammans utg\u00f6r OECD:s f\u00f6rslag p\u00e5 hur det internationella skattesystemet kan f\u00f6r\u00e4ndras, n\u00e4mligen genom:<\/p>\n Fr\u00e5gorna och f\u00f6rslagen \u00e4r fortfarande \u00f6ppna f\u00f6r diskussion och m\u00e5ls\u00e4ttningen \u00e4r att kunna presentera en slutlig rapport i mitten av 2021.<\/p>\n <\/p>\n En ny beskattningsr\u00e4tt \u2013 Amount A<\/strong><\/p>\n Scope och undantag<\/em><\/strong><\/p>\n I den h\u00e4r rapporten har OECD utvidgat omfattningen av projektet med anledning av de skiljaktigheter som uppst\u00e5tt. Bolag som omfattas av definitionerna nedan kommer troligtvis tr\u00e4ffas av f\u00f6rslagen:<\/p>\n I tidigare rapporter har enbart CFB n\u00e4mnts. B\u00e5de ADS och CFB \u00e4r f\u00f6retag som kan ha betydande och l\u00e5ngvarig interaktion med kunder och anv\u00e4ndare i en marknadsjurisdiktion.\u00a0<\/p>\n OECD lyfter att vissa branscher och bolag kommer att vara undantagna fr\u00e5n den nya beskattningsr\u00e4tten och lyfter exempelvis finansiella tj\u00e4nster. \u00c4ven bolag med en oms\u00e4ttning under 750 miljoner Euro f\u00f6resl\u00e5s vara undantagna fr\u00e5n de nya reglerna, men \u00e4nnu \u00e4r inget best\u00e4mt. Vidare f\u00f6resl\u00e5s vissa undantag f\u00f6r koncerner som oms\u00e4tter mer \u00e4n 750 miljoner Euro men endast har en liten andel f\u00f6rs\u00e4ljning inom ADS eller CFB.<\/p>\n Nya vinstallokeringsregler<\/em><\/strong><\/p>\n Utifr\u00e5n koncernredovisningen ska en del av vinsten hos ADS eller CFB \u00f6ver en viss gr\u00e4ns samt med viss de minimis<\/em> utl\u00e4ndsk oms\u00e4ttning allokeras till en marknadsjurisdiktion. Ber\u00e4kningen och f\u00f6rdelningen av Amount A sker genom en trestegsformel som inte \u00e4r baserad p\u00e5 arml\u00e4ngdsprincipen (ALP). Likt tidigare finns \u00f6nskem\u00e5l om uppdelning f\u00f6r skattskyldiga som utf\u00f6r s\u00e5v\u00e4l ADS\/CFB som andra aktiviteter inom samma jurisdiktion.<\/p>\n I rapporten uppm\u00e4rksammas att de nya reglerna kan leda till dubbelbeskattning, varav OECD f\u00f6resl\u00e5r att de metoder f\u00f6r avr\u00e4kning av skatt som redan anv\u00e4nds idag kan vara en l\u00f6sning. En annan l\u00f6sning som presenteras \u00e4r att inf\u00f6ra f\u00f6renklingsregler (s.k. safe harbours<\/em>).<\/p>\n Nytt nexus<\/em><\/strong><\/p>\n Om f\u00f6rs\u00e4ljningen p\u00e5 en viss marknad \u00f6verstiger ett visst belopp f\u00e5r koncernen ett s\u00e5 kallat Nexus, d.v.s. en n\u00e4rvaro i landet d\u00e4r konsumenten finns. De nya nexus-f\u00f6rslagen ska enbart<\/em> anv\u00e4ndas f\u00f6r att identifiera marknadsjurisdiktioner ber\u00e4ttigade till Amount A och kan inte leda till n\u00e5gra andra konsekvenser f\u00f6r koncernen som en faktisk n\u00e4rvaro inneb\u00e4r.<\/p>\n Nexus-reglerna kan komma att appliceras olika f\u00f6r ADS och CFB. Detta d\u00e5 ADS i regel kan utf\u00f6ras p\u00e5 distans med stark anknytning till en viss marknad, j\u00e4mf\u00f6rt med CFB d\u00e4r m\u00f6jligheten att delta p\u00e5 distans \u00e4r l\u00e4gre. Vinstmarginalerna i CFB \u00e4r typiskt l\u00e4ngre \u00e4n de i ADS, vilket kan motivera ett h\u00f6gre gr\u00e4nsv\u00e4rde f\u00f6r CFB.<\/p>\n Ingen konsensus har n\u00e5tts avseende storleken p\u00e5 gr\u00e4nsv\u00e4rdena, men rapporten ger intrycket av att gr\u00e4nsbeloppen kommer att bli olika stora f\u00f6r ADS respektive CFB. Det \u00f6verv\u00e4gs \u00e4ven att anv\u00e4nda l\u00e4gre gr\u00e4nsv\u00e4rden f\u00f6r utvecklingsekonomier.<\/p>\n <\/p>\n Fast ers\u00e4ttning \u2013 Amount B<\/strong><\/p>\n I syfte att f\u00f6renkla hanteringen och minska antalet tvister mellan f\u00f6retag och skattemyndigheter f\u00f6resl\u00e5r OECD en fast ers\u00e4ttning, Amount B, f\u00f6r vissa aktiviteter. Amount B inneb\u00e4r en standardiserad ers\u00e4ttning f\u00f6r vissa marknadsf\u00f6rings- och distributionsaktiviteter. F\u00f6r att f\u00f6rtydliga vilka bolag som \u00e4r ber\u00e4ttigade till en fast ers\u00e4ttning, Amount B, st\u00e4ller OECD upp ett antal krav enligt en positiv lista, <\/em>d.v.s. vad bolaget b\u00f6r g\u00f6ra, och ett antal krav p\u00e5 vad bolaget inte b\u00f6r g\u00f6ra, negativ lista. <\/em>F\u00f6retaget i fr\u00e5ga b\u00f6r exempelvis ha kontakt med kunder och inte utf\u00f6ra alltf\u00f6r omfattande FoU f\u00f6r att vara ber\u00e4ttigad till Amount B. Ytterligare krav\/undantag kan tillkomma.<\/p>\n Ers\u00e4ttningen till utf\u00f6raren av marknadsf\u00f6rings- och distributionsaktiviteter f\u00f6resl\u00e5s baseras p\u00e5 benchmarkanalyser och en procentuell avkastning p\u00e5 f\u00f6rs\u00e4ljningen (varierar beroende p\u00e5 bransch och omr\u00e5de). \u00a0<\/p>\n Tvistl\u00f6sningsmekanismer <\/p>\n V\u00e5r kommentar<\/strong><\/p>\n Arbetet med att ta fram en konsensusl\u00f6sning f\u00f6r 137 medlemsl\u00e4nder g\u00e4llande digital beskattning har varit b\u00e5de en utmanande och omfattande insats f\u00f6r OECD. Mot bakgrund av Covid-19 utbrottet under \u00e5ret har arbetet f\u00f6rsv\u00e5rats och pressen \u00f6kar nu ytterligare p\u00e5 OECD att presentera en konsensusl\u00f6sning i mitten p\u00e5 2021 f\u00f6r att hindra l\u00e4nder fr\u00e5n att genomf\u00f6ra egna regler.<\/p>\n Konsensusen lyser dock med sin fr\u00e5nvaro i rapporten och mycket \u00e4r tyv\u00e4rr fortfarande oklart, exempelvis scopet, undantagen och samtliga gr\u00e4nsbelopp. Vi vill dock po\u00e4ngtera att det ut\u00f6kade scopet, om det st\u00e5r sig i den slutliga rapporten, inneb\u00e4r att fler f\u00f6retag kommer att ber\u00f6ras av de nya reglerna \u00e4n vad de tidigare rapporterna gav sken av.<\/p>\n Trots alla otydligheter s\u00e5 \u00e4r det en sak som nu tycks uppenbar, n\u00e4mligen att om det slutliga f\u00f6rslaget har flera likheter med detta utkast kommer det att medf\u00f6ra stora f\u00f6r\u00e4ndringar f\u00f6r skattemyndigheter och multinationella f\u00f6retag. Implementeringen och efterlevnaden av Pillar One kommer bli tids- och resurskr\u00e4vande och problemen synes bli mer komplexa ju mer detaljerade rapporterna blir.<\/p>\n Om du redan nu har funderingar \u00f6ver hur OECD:s nya Pillar One kan komma att p\u00e5verka ditt f\u00f6retag \u00e4r du varmt v\u00e4lkommen att kontakta oss.<\/strong><\/p>\n Vi kommer med intresse att f\u00f6lja utvecklingen och uppdatera n\u00e4r OECD publicerar n\u00e4sta rapport.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Digitaliseringen av ekonomin har inneburit o\u00e4ndliga m\u00f6jligheter f\u00f6r f\u00f6retag att n\u00e5 och s\u00e4lja till nya konsumenter p\u00e5 flera marknader utan att beh\u00f6va etablera sig d\u00e4r konsumenten finns. F\u00f6rs\u00e4ljningen kan ist\u00e4llet ske genom en hemsida. F\u00f6rs\u00e4ljning via en hemsida inneb\u00e4r att f\u00f6retagen har m\u00f6jlighet att s\u00e4lja till konsumenter i flera l\u00e4nder utan att beh\u00f6va betala skatt […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":4571,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[282],"tags":[],"yoast_head":"\n\n
\n\n
\n
\n
\n
\n<\/strong>Det f\u00f6resl\u00e5s olika tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt f\u00f6r f\u00f6rebyggande och tvistl\u00f6sande mekanismer f\u00f6r att undvika dubbelbeskattning med avseende p\u00e5 Amount A. I huvudsak kr\u00e4ver alla regeringsengagemang.<\/p>\n
\n